perjantai 2. maaliskuuta 2012

The first mission

Nytten tässä olisi ensimmäinen aikaansaannos blogiimme. Leivoimme muutama päivä sitten kääretorttujäätelökakun, joka tuli yhteisille syntymäpäivillemme. Se onnistui mielestämme ihan hyvin ja se maistui herkulliselta. Kääretorttu oli gluteeniton, joten se sopii mainiosti keliaakikon ruokavalioon.

Gluteenittoman kääretortun ohje:

4         kananmunaa
1½ dl  sokeria
1½ dl  perunajauhoja
1 tl      leivinjauhetta

Kääretortuntäyte:

Täytteeksi valitsimme perinteisen mansikkahillon, sillä arvelimme, että kuitenkaan jokin kermavaahtohässäkkä ei kestäisi pakastamista.

Kakuntäyte:

1L laktoositonta päärynäjäätelöä
1L laktoositonta vadelmajäätelöä
mansikkahilloa

1. Vatkaa huoneenlämpöinen muna ja sokeri vaahdoksi
2. Sekoita jauhot ja leivinjauhe toisessa kulhossa
3. Jauhot lisätään vaahtoon siivilän läpi, puuhaarukalla varovasti sekoittaen
4. Kaada taikina leivinpaperilla vuoratulle pellille ja paista 225 asteessa noin 7 minuuttia.
5. Kumoa kypsä kääretorttulevy toiselle leivinpaperille, johon on ripoteltu sokeria. Poista pohjapaperi, kun torttu on hieman jäähtynyt.


Vatkaa muna&sokeri kunnolla vaahdoksi

Tortun hieman jäähdyttyä irrota pohja leivinpaperista

leikkaa kärretorttu noin yhden cm paksuisiksi paloiksi



6. Vuoraa kulho tai valitsemasi laakea astia kelmulla
7. Leikkaa käärretorttu noin 1 cm levysiksi paloiksi
8. Vuoraa kelmutettu kulho käärretorttu viipaleilla
9. Pehmitä mansikkajäätelöä lusikalla tai vatkaimella sekoittaen että jäätelö on helpompi levittää
10. Vuoraa jäätelöä noin puoleen väliin asti. Laita väliin mansikkahilloa halutessasi.
Vuoraa toisen makuisella jäätelöllä kulhon pintaan asti täyteen.
11. Laita lautanen peittämään kulho ja vie se noin tunniksi pakastimeen jäätymä
12. Ota jäätelökakku vähän ennen tarjoilua sulamaan hetkeksi. Kumoa kakku ylösalaisin lautaselle

Kakku on valmis nautittavaksi!
vinkki: halutessasi voit koristella kakkua päältäpäin miten haluat, esim. sokerimassalla saa aikaan upeita luomuksia.




Herkutteluterkuin L&N :)




2 kommenttia:

  1. aivan älyttömän hyvännäköistä! täytyykin kokeilla tätä joku päivä :) tää blogi on ihan huippu!

    ♥: jenni, www.once-real.blogspot.com

    VastaaPoista